Friday, July 20, 2012

Sebulan berlalu sudah...

19 Julai 2012 adalah tarikh hari ini.

Di hadapan komputer Lenovoku yang terletak di atas meja.

Sambil duduk di atas kerusi, aku menaip pos ini.

Komputer riba Acerku sudah tersimpan di bawah meja ini agak lama.

Kini, aku lebih akrab dengan Lenovoku ini dan telah berenggang dengan Acerku.

Bukan sekadar berenggang tetapi tidak lagi bersua muka dengan Acerku.

Acerku masih tetap di hati kerana perjuangan 3 tahunku sebagai seorang mahasiswi Universiti Malaya, khususnya Akademi Pengajian Melayu bertemankan satu-satunya Acerku.

Mana mungkin pembelajaranku sempurna tanpa Acerku walaupun pernah mengalami 'sakit tenat' kerana diserang virus.

Acerku, pasti akan tiba suatu masa aku kembali menatap wajahmu.

Berehatlah wahai Acerku kerana tiga tahun engkau berpenat lelah bersamaku.

Aku tidak akan pernah lupa peristiwa aku tertinggalkanmu di aras dua, Perpustakaan Utama.

Tuanmu ini memang cuai dan lalai angkara lupa dan alpa hingga engkau menjadi mangsa.

Bersyukur tidak terhingga kerana Maha Tuan kepada Tuanmu ini telah memanjangkan jodoh kita kerana setelah beberapa jam ditinggalkan di atas meja itu, engkau tidak pula dibawa pergi oleh pengunjung perpustakaan yang lain.

Alhamdulillah.

Maafkan aku, Acerku.

Acerku, semoga engkau tidak berkecil hati dan berjauh hati apabila aku kini selalu meluangkan masa dengan Lenovoku.

Semoga engkau juga dapat mengerti bahawa Lenovoku ini sudah 3 tahun berjauhan denganku kerana sebahagian besar masaku adalah di Kuala Lumpur, Malaysia.

Kembali kepada tajuk dan tujuan pos ini adalah untuk mengenang sesuatu yang penting dalam hidupku.

Sebulan yang lalu iaitu 19 Jun 2012 adalah tarikh terakhir hari peperiksaanku.

Tarikh penting yang menjadi penanda bahawa aku telah menamatkan pengajianku selama tiga tahun di Universiti Malaya meskipun hati bimbang lagi walang andaikata aku gagal dalam kertas peperiksaan Sosiolinguistik iaitu kertas peperiksaanku yang jatuh pada tarikh itu tetapi pada jam 11.30 pagi.

Betapa aku selalu cuba mengelakkan diri daripada mendapatkan C dan untuk itu, aku selalu berdoa kerana aku tahu aku tidak mampu kecuali dengan kudratNya.

Namun setelah menduduki peperiksaan yang bertaraf 'killer paper' itu, aku selalu berdoa agar aku tidak gagal kerana C bererti lulus.

Alhamdulillah.

Betapa hati bersyukur, perasaan tenang dan jiwa lega apabila aku mengetahui bahawa aku telah memperolehi B+ untuk kertas peperiksaan Sosiolinguistik.

B+ bererti aku tidak gagal!

B+ bererti aku terelak daripada C!

Hati yang gentar, perasaan yang bimbang dan jiwa yang walang tidak lagi sebegitu apabila melihat keputusan di lelaman MYUM dengan cara menggodam lelaman itu pada 9 Julai 2012.

Sebulan yang lalu iaitu 19 Jun 2012 adalah tarikh terakhir hari peperiksaanku.

Namun kertas peperiksaan Sosiolinguistik bukanlah yang terakhir.

Kertas peperiksaan yang terakhir ialah Leksikografi yang berlangsung pada jam 3 petang.

Oleh sebab kesuntukan masa antara kertas peperiksaan Sosiolinguistik dan Leksikografi, aku tidak berpeluang untuk mengulang kaji pelajaran antara waktu rehat yang kurang daripada 1 jam 30 minit.

Kesuntukan masa itu disebabkan keinginanku untuk menjamu selera.

Bukan keinginan sebenarnya.... tetapi suatu keperluan.

Selesai mengisi perut di KPS, aku bergegas ke dewan peperiksaan dengan teksi.

Aku tidak berpeluang untuk mengulang kaji pelajaran.

Sekadar dapat mengintai nota-nota tertentu yang akhirnya, tidak ada kaitan dengan soalan yang ditanya dalam kertas peperiksaan.

Subhanallah.

Hanya Tuhan yang tahu betapa aku hilang arah menghadapi peperiksaan Leksikografi kerana segala yang telah dipelajari bagai terpadam.

'Memory crash!?'

'Black out!?'

Doa dibaca agar kecelaruan fikiranku ini dipermudahkan.

Doa dipohon agar kekelabuan mindaku ini dicerahkan.

Entah.

Harapan musnah.

Impian punah.

Hati yang bimbang lagi walang dek kertas peperiksaan Sosiolinguistik semakin bergelombang setelah melalui peperiksaan terakhir iaitu Leksikografi.

Hanya Tuhan yang tahu.

Kuluahkan perasaan kepada rakan-rakan melalui bicara 'lintas langsung' di dalam dan di luar dewan.

Kuluahkan perasaan melalui status di ruang FB.

Rakan-rakan seperjuangan turut merasai resah di hati angkara sama ada kertas Sosiolinguistik atau kertas Leksikografi.

Barangkali, debaran perasaan sebegini adalah lumrah pelajar dalam menghadapi peperiksaan dan menanti keputusan.

Cemas.

Takut.

Bimbang.

Walang.

Harap.

Gementar.

Itulah antara kata adjektif perasaan yang sangat berhubung kait dengan PEPERIKSAAN.

19 Julai 2012 ialah tarikh hari ini.

Aku terima keputusan peperiksaan yang telah diposkan ke rumah.

Emak yang menghulurkan kiriman itu kepadaku.

Meskipun aku sudah mengetahui keputusanku melalui MYUM baik secara godaman mahupun secara sah, melihat keputusan secara hitam putih di slip peperiksaan seolah-olah mengukuhkan perasaan.

Alhamdulillah.

Harapan yang kujangka sudah musnah dan impian yang kusangka sudah punah sebenarnya masih Dia rezekikan untukku harapan dan impian itu.

Aku sedar aku tidak layak untuk memperolehi A kerana jawapan bertulisku di kertas jawapan ternyata dalam kecelaruan dan kekelabuan.

Namun, aku tidak menafikan aku bersungguh-sungguh dan fokus dalam memperincikan tugasan (meskipun bermalas-malasan) dan dalam ulangkaji pelajaran.

Terima kasih Tuhan.

19 Jun 2012 iaitu tepat sebulan yang lalu, aku berada di dewan peperiksaan (Malaysia) dengan segala gejolak perasaan.

19 Julai 2012 iaitu tarikh hari ini, aku berada di bilik tidurku (Singapura) menaip pos ini dengan kegembiraan dek keputusan peperiksaan.

Esok, insyaAllah, aku akan patah balik ke Malaysia, Kuala Lumpur, Universiti Malaya, Kolej Kediaman Kesebelas, Blok C, Bilik 403 untuk mendapatkan baranganku yang masih ditinggalkan.

Ternyata perasaan cinta terhadap kehidupan 3 tahun itu terlalu bermakna untukku.

Terlalu.

Terlalu.

Terlalu.



Gambar kain rentang pada pagar kolejku sewaktu Minggu Haluan Siswa iaitu pada penghujung Jun 2009, sebelum bermulanya semester pertama pada tahun pertama.



No comments:

Post a Comment