Tuesday, October 30, 2012

Seni Muzik Melayu Tradisi: Gong

Definisi Gong

 
Gong berdasarkan pengetahuan penulis ialah sejenis alat bunyian jenis idiofon yang wujud sejak zaman Melayu tradisi. Namun, definisi yang lebih tepat tentang gong hendaklah berdasarkan rujukan yang autentik. Lantas, tiga buah kamus, sebuah ensiklopedia dan lima orang tokoh telah dirujuk untuk mendapatkan definisi atau pengertian tentang gong.

Kamus Lengkap (1990: 310) telah mentakrif gong sebagai sejenis alat bunyian seperti talam besar yang dibuat daripada logam dan dipukul untuk dibunyikan. Selain daripada itu, Kamus Besar Bahasa Melayu (2002: 552) pula menyenaraikan beberapa nama lain untuk gong iaitu canang besar, mungmungan, kemung dan kenung manakala gong kecil pula diberi nama canang, bende, bendir, mungmung, tawak-tawak, celempong, telempong dan geloneng.

Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 481) mendefinisikan gong sebagai canang besar atau sejenis alat bunyi-bunyian daripada logam yang bertombol dan dibunyikan dengan dipalu. Kamus Dewan Edisi Keempat turut merakamkan fungsi dua jenis gong iaitu gong pelaung dan gong pengerah. Gong pelaung berfungsi sebagai gong yang dibunyikan untuk memanggil manakala gong pengerah pula berfungsi sebagai gong untuk menghimpunkan atau mengerahkan askar-askar, pekerja-pekerja dan lain-lain. Ternyata, gong bukan sekadar sejenis alat muzik Melayu tradisi. Sebenarnya, gong mempunyai fungsi sosial yang cukup penting. Fungsi sosial yang dimaksudkan adalah menarik dan mendapatkan perhatian golongan tertentu dengan tujuan tertentu pada waktu tertentu.

Sebuah ensiklopedia berjudul ‘Encyclopedia of Percussion’ oleh John H Beck (2007: 33) menyenaraikan tujuh belas jenis gong. Pada dasarnya, gong diperikan sebagai alat perkusi berbentuk bulat dan diperbuat daripada logam. Namun, terdapat gong yang leper, melengkung atau berbonjol. Gong tentunya akan digantung dan dipalu pada bahagian tengah dengan pemukul gong yang lembut permukaannya. Deskripsi yang diberikan oleh John H Beck terakam seperti berikut

 

“Gong is a circular metal percussion disk having a definite or indefinite pitch. It may be flat, curved, have a central boss, curved or flat edges, is hung vertically, and is hit in the center by a soft beater.”

 
Rahmah Bujang (2008: 59-60) dalam ‘Glosari Kesenian Melayu: Seni Visual & Seni Persembahan’ memerikan gong sebagai alat muzik tabuh jenis idiofon yang diperbuat daripada logam. Rahmah Bujang menggambarkan gong seperti mangkuk besar leper yang dalam dan mempunyai cembul di bahagian tengahnya sebagai tempat yang akan dipalu. Menurut Rahmah Bujang lagi, gong dimainkan sebagai alat muzik yang menandakan tamat sesuatu sikuan atau frasa lagu.

Patricia Matusky dan Tan Sooi Beng (1999: 10) dalam ‘Pengantar Muzik Malaysia’ menyenaraikan dua jenis going iaitu gong berbonggol yang digantung dan gong yang disusun secara mendatar dalam rak kayu. Kedua-dua jenis gong ini adalah di antara alat-alat muzik yang terdapat dalam gamelan Jawa iaitu sejenis muzik yang mengiringi seni lakon Melayu tradisi iaitu wayang kulit Jawa. Gong-gong berbonggol yang digantung dikenali sebagai gong agung, gong suwukan dan kempul manakala gong-gong yang disusun secara mendatar dalam rak kayu dikenali sebagai ketuk, kenong dan bonang. Lantas, dapat dibezakan secara langsung bahawa terdapat dua jenis gong yang dimainkan dalam gamelan Jawa. Perbezaan ini dapat dikenal pasti hanya dengan melihat kedudukan gong itu sendiri sama ada yang digantung atau diletakkan secara mendatar.

Patricia Matusky dan Tan Sooi Beng (1997: 8) pula dalam ‘Muzik Malaysia: Tradisi Klasik, Rakyat dan Sinkretik’ mendeskripsikan alat-alat orkestra wayang Jawa yang terdiri daripada beberapa gong gangsa. Gong gangsa yang dimaksudkan ialah tetawak, mong dan canang. Selain daripada wayang Kulit Jawa dan wayang Jawa, Patricia Matusky dan Tan Sooi Beng (1997: 7) juga telah menyatakan tentang penggunaan ‘gong-chime’ atau mong dalam wayang gedek iaitu sejenis wayang kulit yang berasal dari Thai. ‘Gong-chime’ atau mong dikatakan terdiri daripada dua gong berbonggol yang diletak mendatar dalam sebuah kotak kayu. Sebenarnya, instrumen mong yang dimainkan dalam orkestra wayang Jawa dan instrumen ‘gong-chime’ atau mong dalam orkestra wayang gedek merujuk kepada instrumen bonang dalam orkestra wayang kulit Jawa.

Aliman Hassan (2007: 33) pula merakamkan tentang dua jenis saiz gong iaitu gong besar dan gong kecil dalam buku beliau ‘Sanggan Budaya’. Menurut Aliman Hassan lagi, gong diperbuat daripada gangsa yang dicampur timah manakala gong besar diperbuat daripada tembaga kuning. Di tengah-tengah gong ditonjolkan sedikit (timbul) untuk dipalu bagi mengeluarkan bunyi. Gong digantung agar bunyinya berdengung.

Seorang pemblog[1] iaitu Syed Mahadzir Syed Ibrahim telah merakamkan kajian beliau tentang satu lagi jenis gong yang dikenali sebagai tetawak. Aliman Hassan (2007: 33) pula menyebut tawak-tawak. Menurut pemblog, tetawak biasanya digantung dan bahagian busut pada tetawak itulah yang dipalu. Tetawak dipalu untuk mendapatkan perhatian masyarakat kampung sekiranya berlaku kejadian-kejadian tertentu di dalam kampung seperti hal kematian, hal pencerobohan atau panggilan untuk bergotong-royong.

 
Latar Belakang Ringkas Tentang Gong

Gong merupakan sebuah alat bunyian yang ditemui kebanyakannya di Asia Tenggara. Gong mula-mula diketahui kewujudannya di tanah besar Cina pada abad ke-6. Namun, gong yang ditemui seawal itu berbentuk leper seperti talam yang diperbuat daripada gangsa. Kemudian, gong dicipta seperti bentuk mangkuk besar dan mendalam. Permukaan gong melengkung dan berbonjol di tengah. Pemerian tentang gong yang paling awal ditemui telah dirakam dalam buku ‘Musical Instruments Of The World’ oleh Ruth Midgely (1997: 106) seperti berikut   

 

“Found most commonly in Southeast Asia, the gong was known in China in the 6th century AD. The earliest examples were flat bronze plates although many later gongs have a bulging surface or a raised central boss.”


Pada awalnya, gong tidak digunakan sebagai alat muzik melainkan sekadar sebagai talam untuk mengisi air agar kegiatan mencuci dapat dijalankan. Begitulah yang tercatat dalam buku yang ditulis oleh James Blades (1971: 93)

 

“‘The lo or what the Javanese in imitation of the sound call a gong, was at first nothing more than a platter for washing, or other similar purposes.”

 
Namun, penggunaan gong menjangkau lebih daripada sebuah talam besar untuk kegiatan mencuci apabila potensi gong sebagai alat bunyian dikenal pasti. Ternyata gong yang berbentuk seperti mangkuk besar dan mempunyai kedalaman mampu menghasilkan bunyi yang berkualiti. Begitu juga dengan permukaan gong yang melengkung. Semakin mendalam dan semakin melengkung sesebuah gong, semakin jauh gelombang bunyi yang mampu merambat di udara. Dari aspek saiz gong pula, lebih besar sesebuah gong yang dipukul, lebih rendah nada yang dihasilkan. Manakala gong yang lebih kecil saiznya pula akan menghasilkan nada yang lebih tinggi.

 

3 comments:

  1. tERIMA KASIH, Sungguh bermaklumat

    ReplyDelete
  2. Sama-sama. :) Semoga bermanfaat.

    ReplyDelete
  3. awak.kita nak guna untuk assignment ok?
    terima kasih :)

    ReplyDelete