Friday, December 30, 2011

Hanya ingat Kamu kala dukaku

'Tuhan, aku tahu banyak dosaku. Hanya ingat Kamu kala dukaku.'

Ketika ini, aku sedang didendangkan lagu kesukaan ramai dan ternyata lagu ini telah mencuri hatiku dek lirik dan lagu yang benar-benar membelai emosi.

Sejak pulang daripada Bukit Broga bersama adik-adik, aku telah merangka dalam minda untuk mengulang kaji pelajaran memandangkan peperiksaan akan menjelang tidak lama lagi.

Pendakian ke Bukit Broga yang aku jadikan sebagai penanda masa antara minggu pengajian dan minggu ulang kaji sekaligus pendamai jiwa telah terlaksana tetapi aku tidak menunaikan amanah untuk mengulang kaji.

Aku ketagihan.

Ketagihan menonton klip video yang aku rakam menerusi perakam video FS306ku.

Klip video di Bukit Broga.

Klip video sempena Ilham Seni.

Klip video sepanjang semester kelima ini.

Klip video yang lalu iaitu semester keempat.

Jika tidak silap, perakam video FS306 aku beli pada tarikh 31 Disember 2010.

Bererti, ulang tahun pertama bersama perakam video FS306 akan menjelang beberapa jam lagi.

Meskipun perakam video ini bukan pilihan hatiku dek rasa cinta atau rasa tertarik, bahkan aku akui kerana terpaksa dek tekanan masa pada waktu itu, ternyata perakam video ini telah banyak berjasa kepadaku.

Segala kenangan di Universiti Malaya meskipun tidak banyak telah mampu dirakam sebagai kenangan.

Banyak yang dirakam.

Sebenarnya, lebih banyak yang tidak dirakam.

Namun, aku tidak dapat menyangkal apatah lagi menafikan bahawa jasa perakam video FS306 selama hampir setahun ini menjadikan aku cinta kepadanya.

Terima kasih FS306.

Hanya satu perkara yang agak 'merosakkan'ku ialah ketagihanku menonton rakaman klip video ini dan menghasilkan klip video pada masa yang tidak seharusnya.

Seharusnya aku fokus kepada pengulangkajian tetapi sebaliknya, rakaman klip video itu kucantum menjadi klip video.

Pada waktu ini, ada empat buah klip video yang sedang aku usahakan setiap hari berdasarkan empat buah lagu yang aku sukai.

Pagi semalam, siap sudah salah satu klip video yang dimulai dengan gurau senda Zulkifli Mukhtar dan diakhiri dengan wajah Anis Azmi, berlatarkan lagu Doa Perpisahan.

Ketagihan ini telah mengalihkan fokusku kepada tanggungjawabku yang sebenar iaitu mengulang kaji pelajaran.

Astaghfirullah.

Aku berharap aku kembali mendisiplinkan diri agar fokus kepada tanggungjawabku.

Harap sahaja pun tidak boleh.

Perlu ada usaha yang sungguh-sungguh.

Ya Allah, bantulah hambaMu ini yang kadang kala hilang arah.

Barangkali bukan kadang kala tetapi selalu.

Berbalik kepada lirik lagu yang tersurat begitu indah dan menyentuh nurani iaitu 'Tuhan, aku tahu banyak dosaku. Hanya ingat Kamu kalau dukaku.' pula, benarlah seperti yang dinyatakan.

Betapa aku memerlukan keampunanMu wahai Tuhan.

Betapa aku memerlukan pimpinanMu wahai Tuhan.

Apatah lagi November dan Disember 2011 merupakan dua bulan yang telah menggentarkan dan menggetarkan jiwaku dengan taqdirMu.

Taqdir yang sebenarnya menjawab pertanyaan hatiku pada bulan Ramadhan yang lalu.

Secara langsung, pertanyaanku sebenarnya telah terjawab olehMu wahai yang Maha Mendengar dan yang Maha Mengasihani.

Aku hanya perlu memahami dan menghadam erti redha.

Aku hanya perlu menghayati dan menghargai taqdirMu ini.

Aku hilang arah tetapi yakinkanlah aku bahawa aku masih belum kehilanganMu meskipun terlalu banyak dosaku.

Aku bukan anak yang baik.

Aku bukan anak yang baik.

Aku bukan anak yang baik.

Namun, terperosok dalam gaung yang curam dan dalam itu..... sesuatu yang aku harap Engkau terima sebagai kasih sayangku terhadap kedua-dua ibu bapaku meskipun aku tidak menzahirkannya langsung.

Aku sedar aku bukan anak yang baik.

Aku sedar aku bukan anak yang baik.

Aku sedar aku bukan anak yang baik.

Aku hanya hilang kudrat untuk membuktikannya kepada kedua-dua mereka.

Aku masih berkeinginan untuk menjadi baik.

Aku masih berkeinginan untuk menjadi baik.

Aku masih berkeinginan untuk menjadi baik.

Ampunilah hambaMu ini.

No comments:

Post a Comment