Bahasa
merupakan salah satu daripada beberapa perkara asas yang amat diperlukan oleh
manusia dalam menjalani kehidupan sehari-hari selain makan minum, tempat
tinggal, pakaian dan sebagainya. Kehidupan sehari-hari menuntut setiap manusia berinteraksi
dengan anggota masyarakatnya, tidak kira sama ada anggota masyarakat itu tergolong
dalam kelompok yang sama mahupun tidak. Apabila seseorang perlu bercakap dan
perlu didengari oleh manusia lain tentang perkara yang hendak diperkatakan,
bahasa yang dimaksudkan ialah bahasa lisan. Manakala kata-kata yang ditulis
oleh seseorang individu dan dibaca pula oleh individu yang lain ialah bahasa
tulisan. Komunikasi yang berkesan apatah lagi perhubungan yang baik akan hanya terjalin
melalui satu cara iaitu dengan menggunakan bahasa yang santun, tidak kira sama
ada dalam bentuk lisan atau tulisan.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 106)
mendefinisikan bahasa sebagai sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai
alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (antara seorang
individu dengan individu yang lain dan sebagainya). Selain itu, bahasa juga
didefinisikan sebagai percakapan yang baik, tingkah laku yang baik dan sopan
santun.
Definisi pertama tentang bahasa seolah-olah
menjawab tentang apakah yang dimaksudkan dengan bahasa manakala definisi kedua pula
seolah-olah memberi jawapan tentang cara bagaimanakah bahasa harus digunakan.
Daripada kedua-dua definisi ini, penulis berpendapat bahawa bahasa tidak seharusnya
sekadar difahami sebagai sesuatu yang digunakan oleh manusia untuk
berkomunikasi. Seharusnya juga bahasa dimengertikan sebagai cara yang digunakan
untuk berinteraksi sesama manusia yang merujuk secara khusus kepada kesantunan
sebagai salah satu ciri yang perlu dititikberatkan.
Atas dasar itu, Rais Yatim (2007: x) dalam kata
pengantar bagi buku ‘Santun Berbahasa’ menyebut tentang penilaian masyarakat
Melayu di kampung-kampung terhadap perilaku seseorang sama ada dikatakan
sebagai ‘berbahasa sekali dengan kita’ atau dikatakan sebagai ‘tak tahu
bahasa’. Frasa-frasa yang mengandungi perkataan ‘berbahasa’ dan ‘bahasa’ itu
timbul berdasarkan penelitian mereka terhadap cara seseorang itu menggunakan
bahasa secara baik, sopan dan beradab ataupun sebaliknya. Penyataan di atas dapat
dikukuhkan dengan pengertian tentang ‘kesantunan bahasa’ oleh Awang Sariyan (2007: 1) dalam buku ‘Santun
Berbahasa’ seperti berikut.
‘Kesantunan bahasa, secara umum,
merujuk kepada penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan
peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman
bicaranya.’
(Awang Sariyan, 2007: 5)
Raja
Ali Haji dalam sebuah karangan karya sastera beliau yang masyhur iaitu Gurindam
Dua Belas ada memperkatakan secara langsung tentang nilai kesopanan dan
kesantunan yang dipandang tinggi dalam masyarakat Melayu. Nilai kesopanan dan kesantunan
ini dapat dijejaki melalui tiga daripada lima rangkap gurindam yang dikarang
Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua Belas, khususnya fasal kelima. Berikut
merupakan Gurindam Dua Belas fasal kelima yang terakam dalam buku yang ditulis
oleh Mohd. Yusoff Md. Nor dan Abd. Rahman Kaeh (1985: 178) yang berjudul ‘Puisi
Melayu Tradisi’:
‘Jika hendak mengenal orang yang berbangsa,
lihat kepada budi bahasa.
Jika hendak mengenal orang yang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.’
(Mohd.
Melalui
ketiga-tiga rangkap gurindam ini, Raja Ali Haji telah menganjurkan tiga perkara
penting yang perlu diberi perhatian iaitu budi bahasa, kelakuan dan pergaulan
seseorang di tengah masyarakat. Anjuran Raja Ali Haji dapat dijejak secara
langsung melalui baris kedua dalam setiap rangkap gurindam ini iaitu ‘lihat
kepada budi bahasa’, ‘lihatlah kepada kelakuan dia’ dan ‘lihat pada ketika
bercampur dengan orang ramai’. Ketiga-tiga perkara yang dianjurkan untuk diberi
perhatian inilah yang dimaksudkan oleh Rais Yatim (2007: x) dalam kata pengantar
bagi buku ‘Santun Berbahasa’ tentang penilaian masyarakat Melayu di
kampung-kampung terhadap perilaku seseorang sama ada dikatakan sebagai
‘berbahasa sekali dengan kita’ atau dikatakan sebagai ‘tak tahu bahasa’. Penilaian sama ada
seseorang itu berbahasa atau tidak tentunya berlaku dengan memerhatikan dan
meneliti cara seseorang itu menggunakan bahasa.
Lantas, setiap orang perlu memerhati dan memelihara
kesopanan dan kesantunan gaya bahasa dan kata-kata yang diungkapkannya kerana
perkara inilah yang menjadi kayu ukur sama ada seseorang itu ‘berbahasa’ atau
‘tak tahu bahasa’. Siti Hawa Salleh
(2009: 554) menegaskan dalam buku ‘Kelopak Pemikiran Sastera Melayu’ bahawa
keperibadian dan pegangan seseorang dapat dinilai daripada gaya bahasa dan
ungkapan yang digunakan. Berikut
merupakan pernyataan beliau:
‘Secara positif, gaya bahasa dengan ungkapan tertentu sebenarnya memperlihatkan banyak hal tentang peribadi dan pegangan penutur bahasa itu sendiri. Di situlah sebenarnya terletak gaya kesopansantunan, kelemahlembutan dan kehalusan budi bahasa Melayu dan bangsanya.’
(Siti Hawa Salleh, 2009: 554)
No comments:
Post a Comment