Monday, September 12, 2011

Pemikiran Tipikal Para Penulis Skrip

Filem Ayat-Ayat Cinta merupakan filem Indonesia yang aku sukai dek jalan cerita, watak dan perwatakan, skrip, sinematografi dan isu-isu yang dikemukakan. Boleh dikatakan filem ini menerapkan ciri-ciri Islamik meskipun pelaksanaan filem ini tidak Islamik. (Mungkin dari segi pelaksanaan, filem Ketika Cinta Bertasbih lebih Islamik. Salah satu cirinya adalah wanita dan lelaki yang bukan mahram tidak bersentuhan atas nama seni lakonan.)

Drama bersiri Nur Kasih pula merupakan drama Malaysia yang aku sukai dek jalan cerita, skrip, sinematografi dan konflik yang diketengahkan. Boleh dikatakan drama ini menerapkan ciri-ciri Islamik meskipun pelaksanaan drama ini tidak Islamik.

Drama bersiri Ustaz Amirul juga merupakan drama Malaysia yang aku sukai dek watak dan perwatakan serta konflik yang diketengahkan. Seperti drama bersiri Nur Kasih, pelaksanaan drama belum boleh dikatakan Islamik namun nilai-nilai yang ingin diketengahkan dari aspek jalan cerita, watak dan perwatakan, skrip, isu-isu dan konflik yang diutarakan sudah menjurus ke arah Islamik.

Walau bagaimana pun, satu persamaan yang jelas tentang jalan cerita yang menyorot kepada kehidupan rumahtangga poligami Fahri (dalam Ayat-Ayat Cinta), rumahtangga poligami Adam (dalam Nur Kasih) dan rumahtangga poligami Amirul (dalam Ustaz Amirul), ketiga-tiganya diakhiri dengan menamatkan riwayat hidup isteri kedua. Penulis skrip mempunyai sikap tipikal yang boleh diramal iaitu mengambil jalan mudah menyelesaikan konflik ujian rumahtangga poligami dengan mematikan watak isteri kedua. Dalam Ayat-Ayat Cinta, watak Maria dimatikan. Dalam Nur Kasih, watak Kate dimatikan. Dalam Ustaz Amirul, watak Adawiyah dimatikan. SUNGGUH MENJEMUKAN!

Apakah penulis skrip sekadar mampu membentangkan isu poligami berserta cabaran dan konflik dalam rumahtangga poligami kemudian menemui jalan buntu atau panik dengan isu dan konflik yang dikemukakan? Mengapa penulis skrip cenderung bersikap tipikal dan berat sebelah? Mengapa penulis skrip hanya berani untuk mengemukakan isu poligami berserta cabaran dan konflik tetapi takut untuk menanggapinya secara positif tanpa mematikan watak isteri kedua.

Lantas, seorang Noraini mencabar para penulis skrip untuk menghasilkan skrip yang tidak sewenang-wenangnya mematikan watak isteri kedua hanya semata-mata untuk mendramatikkan jalan cerita sebuah drama atau filem. Hakikatnya, watak isteri kedua wujud dalam realiti kehidupan. Motivasi dan panduan yang berasaskan Quran dan Sunnah harus dipaparkan dalam drama atau filem masa kini agar keluarga poligami yang sejahtera dapat dicontohkan melalui media massa. Meskipun poligami yang kecundang lebih banyak jumlahnya dalam kehidupan realiti, poligami yang cemerlang harus diberi perhatian agar formula kecemerlangannya dapat dicontohi.

Ketiga-tiga watak isteri kedua mati kerana menghidapi penyakit. Manakala watak isteri kedua dalam drama bersiri Annissa iaitu Balqis dan watak isteri kedua dalam drama Kasih Alia iaitu Zulaikha pula mati angkara kemalangan jalan raya. Secara jumlah, 5 watak isteri kedua dimatikan oleh penulis skrip.  SUNGGUH MEMBOSANKAN!

Mengapa penulis skrip begitu bersikap tipikal?! Barangkali juga penerbit atau pengarah yang ingin watak isteri kedua dimatikan. Walau apa pun, ini mencerminkan bahawa drama atau filem Melayu BELUM BERANI atau BELUM BIJAK untuk menangani isu poligami berserta cabaran dan konflik yang wujud hingga dapat menjadi sumber ilmu, panduan dan motivasi kepada masyarakat.

Pesanku, usahlah kita lari daripada kenyataan. Sebaliknya, hadapilah kenyataan ini dengan matang. Sampai bila poligami harus dikesampingkan hanya semata-mata poligami membawa kecederaan emosi sedangkan poligami yang sejahtera tidak akan mencederakan jiwa sesiapa melainkan menyihatkan jiwa-jiwa manusia jika Quran dan Sunnah menjadi pegangan.

Sejujurnya, aku tidak layak membicarakan perkara ini. Namun, pengalaman secara dekat mengenali keluarga poligami yang kecundang dan keluarga poligami yang cemerlang sebenarnya banyak menjana mindaku untuk berfikir dan mengkaji buruk baik poligami. Sama ada kecundang atau cemerlang kehidupan keluarga poligami berbalik kepada individu-individu yang melaksanakannya. Suami. Isteri pertama. Isteri kedua. Apakah yang menjadi sandaran hidup mereka? Soalan yang sama pasti kuajukan kepada sepasang suami isteri yang hidup bermonogami? Namun kata-kata belum membuktikan sesuatu selagi belum terzahir dalam bentuk pelaksanaan....
  

No comments:

Post a Comment