Tuesday, September 6, 2011

Seandainya Engkau takdirkan aku berpoligami....


Seandainya Engkau takdirkan aku berpoligami, jadikanlah aku isteri pertama yang tenang lagi berhemah tinggi.

Aku memohon kepadamu ya Allah, hadirkanlah madu-madu yang beradab dan halus budi pekerti serta santun budi bicara kerana aku tahu betapa jiwa aku akan berkocak atau barangkali bergelombang jika mereka menerjah rumahtanggaku tanpa adab, akhlak dan budi pekerti yang baik.

Betapa aku pernah terhiris hati dan memendam duka dek sikap mereka yang berpenampilan 'muslimah' tetapi sebenarnya merupakan perempuan-perempuan yang sangat biadab.

Ketika ini, terbayang wajah-wajah mereka yang sangat biadab itu dan tidak langsung menjaga hati orang lain apatah lagi merendah diri.

Ya Allah, jauhkanlah aku daripada perempuan-perempuan seperti itu kerana mazmumah-mazmumah kami akan saling beracak lengan yang akan mencetus 'peperangan' dalam negara kecil bernama rumahtangga .

Ketika ini, terbayang juga wajah-wajah mereka yang berakhlak mulia dan aku anggap mereka wanita-wanita penyejuk mata, penawar hati idaman hati seorang suami bahkan harapan seorang isteri pertama.

Andai madu-maduku terlebih dahulu berakhlak, beradab, menyayangi dan menghargaiku, aku yakin keluarga poligami kami mempunyai asas yang teguh kerana kami saling menghormati dan bercinta kerana Allah.

Masihkah ada wanita-wanita seperti itu?

Aku yakin ada kerana perkenalan dan persahabatan yang terjalin membuka ruang dan peluang untuk mengenali hati budi mereka yang bernama wanita-wanita penyejuk mata, penawar hati ini.

Namun pengalaman telah mendewasakan bahawa perempuan-perempuan yang biadap tidak semestinya daripada kalangan mereka yang tidak menutup aurat dan yang tidak memahami syariat.

Bahkan perempuan-perempuan yang biadap ini terdiri daripada golongan yang 'berpengetahuan'.

Seandainya Engkau takdirkan aku berpoligami, jadikanlah suamiku prihatin dan mengambil berat tentang perasaanku agar beliau tidak sembrono memilih madu-madu yang aku sendiri tidak ikhlas menerima mereka dalam rumahtangga kami.

Aku berharap suamiku tidak terburu-buru dalam membuat keputusan sebaliknya mengutamakan pandangan dan rasa hatiku dalam usaha kami bersama-sama memilih calon madu-maduku kerana yang akan bertarung dengan perasaan pilu, sakit hati dan tidak puas hati ialah aku dan bukan insan lain.

Aku berharap suamiku akan memberi penghormatan kepadaku dengan memberi ruang dan peluang kepadaku untuk mengenali hati budi calon madu-maduku terlebih dahulu dan kemudian menimbang pandangan dan rasa hatiku.

Alangkah bahagianya hati ini andai suamiku dengan ikhlas memberi ruang dan peluang untuk aku membuat keputusan.

Ruang dan peluang ini kuanggap bonus yang berbaloi lagi menggembirakan.

Sekurang-kurangnya, jika wanita yang aku pilih sebagai maduku berubah laku selepas mendirikan rumahtangga bersama suamiku, hati ini akan luka kerana kecewa dan bukan luka kerana diduakan atau dikecualikan dalam keluarga poligami kami.

Aku percaya sebuah rumahtangga monogami juga terdedah kepada risiko yang hebat andai perencanaan dan pilihan tidak dilakukan secara rinci.

Lantas, sebuah rumahtangga poligami juga akan terdedah kepada risiko yang sama hebat andai perencanaan dan pilihan tidak dilakukan secara rinci.

Ya Allah, hadirkanlah seorang suami yang memuliakan aku sebagai isteri pertama dengan tidak sesuka hati membina keluarga poligami dengan menduakanku atau mengecualikanku kerana seperti suamiku, aku juga mengimpikan sebuah keluarga poligami yang saling menghormati dan berkasih sayang.

Cemburu seorang isteri adalah tanda kecintaan yang membara terhadap suaminya.

Sebagaimana aku cuba mendidik cemburu di hatiku, aku berharap suamiku juga mendidik dirinya agar tidak mengutamakan dirinya sendiri sahaja.

Moga hati dan jiwa seorang Noraini sentiasa sejahtera dengan sebuah keluarga monogami apatah lagi poligami.

Seandainya Engkau takdirkan aku berpoligami, jadikanlah aku isteri pertama yang mencintai suamiku dan mengasihi madu-maduku dan aku pula dicintai suamiku dan dikasihi madu-maduku.

Amiin Ya Rabbal Alamiin.

No comments:

Post a Comment