Thursday, July 14, 2011

Pisang emas dibawa belayar



'Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati'

Betapa aku sungguh teruja  dan tertawan dengan analisis semiotik yang telah dilakukan terhadap serangkap pantun tradisional yang termasyhur ini. Betapa analisis itu tuntas dan bernas hingga aku semakin meyakini betapa kreatif masyarakat Melayu tradisi yang menghasilkan pantun walaupun hanya melalui serangkap pantun ini. Terbukti bahawa rangkap pembayang pantun sebenarnya berkait rapat dengan rangkap maksud pantun secara emotif, bukan sekadar secara struktural.

Setelah aku amati nama penulis dan latar belakangnya seperti yang tertera di lelaman yang aku rujuk, barulah aku sedar bahawa aku pernah bertemu dengan pengkaji ini. Beliau merupakan pensyarah yang pernah berkongsi ilmu suatu masa dahulu iaitu pada Jun 2008 sewaktu rombongan guru-guru sekolah rendah dari Singapura mengunjungi Institut Pendidikan Guru (IPG) yang terletak bersebelahan dengan Universiti Malaya.

Bagi pengunjung blog Nurani Nurain yang ingin menikmati hasil kajian Encik Fauzi Bin Abdullah tentang pantun 'Pisang emas dibawa belayar' ini, silalah klik pada pautan di bawah ini. Diriku yakin hasil kajian beliau mampu memikat hati kalian hingga teruja dan tertawan. Bahkan, diriku seolah-olah ingin mengikuti jejak langkah beliau dalam memahami lebih mendalam tentang makna semantik dan erti semiotik yang terkandung dalam pantun-pantun tradisional yang lain.

Sewaktu mengunjungi IPG kelmarin, salah seorang pensyarah dari institusi itu juga telah berkongsi tentang pantun 'Pucuk pauh delima batu' dan aku masih ingat, betapa aku teruja dengan kupasan yang diberikan. Namun, aku tidak ingat siapakah pensyarah yang berkongsi ilmu itu. Barangkali Encik Fauzi. Hmmm.... Barangkali beliau memandangkan beliau dari Jabatan Kesusasteraan Melayu di IPG.

Sila klik pada pautan di bawah ini untuk membaca hasil kajian beliau. :)

http://www.facebook.com/topic.php?uid=154753345317&topic=12297

Hmmm.... Aku semakin yakin bahawa kupasan tentang pantun 'Pucuk pauh delima batu' telah dikongsi oleh Encik Fauzi kerana sebelum itu, beliau telah meminta kami melagukan pantun dan membetulkan tanda baca pada pantun dalam buku yang telah disediakan untuk kami. Betul! Dialah orangnya. Setelah tiga tahun, kini aku berpeluang membaca kupasan yang lain pula tentang satu lagi rangkap pantun yang termasyhur. Semoga Allah meredhai usaha beliau dalam mendalami pantun-pantun tradisional yang merupakan khazanah bangsa yang terlalu berharga buat kita. Betapa aku mengkagumi hasil kajian beliau yang bersandarkan teori analisis semiotik dan berjaya dikupas dengan tuntas dan bernas sekali. Aku teruja dan tertawan.

Syabas Encik Fauzi!

No comments:

Post a Comment