Friday, November 4, 2011

Aku sedang bercinta dengan....

Aku sedang bercinta dengan si dia dan kini aku sedang berdua-duaan dengannya di Perpustakaan Utama.


Alangkah terkilan rasa hati kerana telefon bimbitku masih berada di kota Singa kerana tempoh hari telah kuhantar telefon bimbitku ke pusat khidmat Nokia untuk dibaik pulih.


Lantas, tidak berpeluang aku mengambil gambar si dia untuk kutatap kelak.


Aku sedang bercinta dengan si dia yang bernama Kamus Linguistik.


Begitu banyak definisi yang mampu dijelaskan dengan ringkas, padat dan mudah difahami.


Aku gembira dan sedang asyik bercinta dengannya di dalam perpustakaan pada ketika ini.


Alangkah terkilan rasa hati kerana kamus ini adalah bahan rujukan yang tidak boleh dibawa pulang dan harus ditinggalkan di perpustakaan.


Seketika lagi, aku perlu berpisah dengan cinta hatiku ini.


Huhuhuhu.


Namun begitu, ingin kukongsi beberapa definisi penting dalam ilmu Linguistik yang perlu kita ketahui tetapi selama ini, selalu sahaja definisi ini terlepas pandang.


Enklitik (1996: 68) ialah klitik di bahagian akhir kata. Contohnya -ku dalam bukuku, dan -nya dalam bukunya.

Proklitik (1997: 193) ialah bentuk klitik di bahagian depan kata. Contohnya, ku- dalam kubawa.

Bahasa ibunda (1997: 30) ialah bahasa yang biaanya diperoleh semasa kanak-kanak, melalui pergaulan dengan anggota komuniti bahasanya sendiri.


Bahasa pertama = bahasa ibunda


Bahasa kedua (1997: 31) ialah bahasa selain bahasa ibunda yang dipelajari secara formal atau tidak formal, dan dari segi sosiobudaya dianggap sebagai bahasa sendiri. Contohnya, bahasa Inggeris di Malaysia.


Bahasa kebangsaan (1997: 31) ialah bahasa dialek atau bahasa kedua yang diangkat menjadi bahasa baku atau lingua franca dalam sesebuah negara berdasarkan faktor sejarah atau perisytiharan kerajaan. Contohnya, bahasa Melayu di Malaysia. (Hmmm... mengapa pula bahasa kebangsaan ditakrif sebagai bahasa kedua? Sudah tentu bahasa Melayu bukan bahasa kedua di Malaysia. Kemusykilan.)


Bahasa rasmi (1997: 34) ialah bahasa yang digunakan dalam perhubungan rasmi, seperti dalam upacara rasmi dan surat-menyurat.


Semantik (1997: 201) ialah sistem dan pengkajian tentang makna dalam bahasa. Semasiologi dan sematologi ialah istilah kuno bagi semantik.


Semantik am (1997: 201) ialah doktrin falsafah mengenai makna dalam komunikasi berbahasa, yang menolak pandangan pengikut Aristotle yang mengatakan bahawa kata-kata mempunyai hanya satu makna leksikal.


Ini sahaja buat kali ini kerana ada tugas lain yang perlu dilaksanakan.


Masa kian suntuk....

No comments:

Post a Comment