Tuesday, November 8, 2011

Cuti-Cuti Malaysia ke Negeri Sembilan (Destinasi kedua: Istana Seri Menanti)

Destinasi kedua kami setelah melawati Taman Burung Unta ialah Istana Seri Menanti. Sebenarnya, Istana Seri Menantilah yang menjadi destinasi utamaku ketika merancang program Cuti-Cuti Malaysia ke Negeri Sembilan. Semasa cuti semester, aku telah dua kali ke Negeri Sembilan tetapi tidak berpeluang ke Istana Seri Menanti. Lantas, apabila Adik Zakaria mengusulkan bahawa program Cuti-Cuti Malaysia yang kurancang untuk 3 hari 2 malam pada hujung minggu ditukarkan sahaja kepada program sehari di Negeri Sembilan pada cuti hari Deepavali, aku bersetuju untuk berbuat demikian. Pada mulanya, program 3 hari 2 malam yang aku rancang adalah program inap desa sama ada di Kampung Pelegong, Negeri Sembilan atau di Teluk Bahang, Pulau Pinang. Namun, sambutan tidak begitu menggalakkan. Ternyata, usulan Adik Zakaria lebih ringkas, tetap menarik dan mendapat sambutan.

Apabila program sehari di Negeri Sembilan kutetapkan, sudah tentu Istana Seri Menanti menjadi destinasi utama yang aku harap-harapkan dan tunggu-tunggu. Dalam program Cuti-Cuti Malaysia yang pertama pada bulan Mac lalu di Perak, Istana Kenangan telah menjadi destinasi utama. Boleh dikatakan Istana Kenanganlah pencetus atau punca aku merancang program kelmarin. Sama seperti Istana Kenangan, Istana Seri Menanti juga adalah pencetus atau punca aku merancang program kali ini.

Kedua-dua destinasi utama dalam program Cuti-Cuti Malaysia adalah istana. Mengapa istana? Sebab aku tertarik dengan seni bina dan khazanah warisan Melayu semenjak aku mengambil modul Seni Bina dan Ragam Hias Melayu. Modul itu aku ikuti pada semester ketigaku di sini. Pak Jandra adalah pensyarah modul itu. Oleh sebab kumpulanku telah ditugaskan mengkaji dan membuat pembentangan tentang istana, aku sangat berhasrat untuk mengunjungi istana-istana yang perlu kami kaji itu. Namun, sayang seribu kali sayang, aku tidak berkesempatan untuk berbuat demikian. Lantas, pembentangan kami hanya berdasarkan kajian daripada buku dan internet sahaja. Terkilan pada waktu itu.

Alhamdulillah, kini tertunai juga hasratku untuk mengunjungi Istana Kenangan dan Istana Seri Menanti yang pernah kukaji dan kubentang dalam kelas bersama Kak K dan Noreen. Aku bersyukur atas nikmat ini. Kedua-dua istana indah dan unik. Istana Kenangan adalah cinta pandang pertama manakala Istana Seri Menanti adalah kemegahan dan kemasyhuran yang menakjubkan dan mengagumkan. Sebenarnya, dalam pembentangan kami itu, ada dua buah lagi istana yang kami kaji dan bentangkan dalam kelas iaitu Istana Kampong Gelam, Singapura dan Istana Pelamin, Kedah. Hanya Istana Kampong Gelam sahaja yang kami sempat lawati pada waktu itu. Kenangan mengkaji Istana Kampong Gelam pada bulan Syawal bersama Kak K masih segar dalam ingatan.

Berikut merupakan gambar-gambar yang sempat kami petik semasa berada di Istana Seri Menanti.





Oleh sebab, kami tidak dibenarkan memetik gambar di dalam Istana Seri Menanti, lantas ini sahaja yang dapat dikongsi bersama. Alangkah saujana mata memandang ciptaan Tuhan dari dalam istana. :)


Gambar ini merupakan salah satu gambar yang paling aku suka kerana jurukameranya (sama ada Syamimi atau Nazurah) berada di luar istana dan dipetiknya tanpa aku rancang-rancangkan sedangkan Sarah yang berada di hadapan kami sudah bersedia untuk memetik gambar kami. Gambar CANDID yang paling aku suka!

Alhamdulillah, aku gembira!

No comments:

Post a Comment