Sunday, November 13, 2011

Doa Nabi Yunus Alaihisalam

Adikku, Ismail menceritakan kepadaku tentang Nabi Yunus alaihisalam ketika kami berborak-borak tadi.

Bukan kerana aku tidak pernah mendengar cerita masyhur tentang Nabi Yunus yang ditelan ikan nun itu.

Bukan juga kerana aku tidak tahu tentang pengajaran yang terkandung dalam cerita Nabi Yunus itu.

Namun, sebagai insan yang alpa, pengajaran daripada sekian banyak cerita yang terakam dalam Al Quran tidak diteliti apatah lagi dihayati.

Barangkali bukan 'tidak diteliti' tetapi 'jarang diteliti' dek kesibukan mengurus kehidupan duniawi sedangkan untuk menjalani dan mengerti kehidupan yang sementara ini, Al Quran tidak harus di'kedua'kan.

:(

Adikku menceritakan pula tentang pengalamannya yang tidak begitu gembira dengan pekerjaannya yang lalu hinggalah dia kehilangan pekerjaan itu dan sukar mendapatkan pekerjaan selama enam bulan.

Betapa dia tersedar bahawa mempunyai pekerjaan yang tidak begitu menggembirakan lebih baik daripada menganggur selama enam bulan.

Antara dua situasi iaitu ketika Nabi Yunus perlu berhadapan dengan kerenah kaum Nabi Yunus dan ketika Nabi Yunus berada dalam perut ikan nun, kedua-duanya bukanlah sesuatu yang menggembirakan.

Namun, ternyata berada dalam perut ikan nun lebih tidak menggembirakan hingga Nabi Yunus diilhamkan untuk berdoa dan berdoa dan berdoa.



"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah, melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah daripada orang yang membuat zalim".
(Surah Al-Anbiya' : Ayat 87)

Pertolongan Allah terhadap Nabi Yunus menyusul setelah baginda ikhlas menginsafi diri.

Adikku, Ismail menyatakan bahawa Allah tahu perasaan Nabi Yunus kerana Allah Maha Mengetahui sebagaimana Allah tahu perasaannya menghadapi ujian hidup.

Begitu juga, Allah tahu perasaan aku dan setiap hamba-hambaNya di alam fana ini yang menghadapi ujian hidup.

Namun, cubalah untuk tidak putus harap, hilang sabar, 'fed up', beremosi hingga kita terlupa bahawa Allah selalu ada untuk kita mengadu dan memohon.

Allah selalu ada.

Segala yang berlaku ada pengajaran untuk kita agar kita bijak bertindak.

Cungkillah, ambillah dan manfaatkanlah pengajaran itu untuk menjalani dan mengerti kehidupan yang sementara ini.

Cerita Nabi Yunus telah adikku sampaikan dan simpulkan.

Barangkali aku pula perlu sampulkan sebagai warkah kenangan yang akan kubawa ke mana-mana agar aku tidak putus harap, tidak hilang sabar, tidak 'fed up', tidak beremosi...

Kalau pun aku putus harap, hilang sabar, 'fed up' dan beremosi... itu kelemahanku yang perlu aku insafi dengan taubat seperti yang didoa oleh Nabi Yunus alaihisalam.

No comments:

Post a Comment