Thursday, November 10, 2011

Jalan yang lurus mereka halangi...


KURNIAAN DALAM SAMARAN - SITI NURHALIZA

Kiambang hanyut ke muara
Perahu pulang ke penambang
Lambat laun kan bersua
Biarpun digulung gelombang

Dugaan yang tak disangka
Perpisahan yang dipaksa
Kurniaan yang dalam samaran
Itu yang kuharapkan

Berpijak pada bumi nyata
Bak meniti jambatan bara
Jalan yang mana harus kami lalui
Jalan lurus mereka halangi

Kita dibiar terapung
Di awangan cinta
Diperbudak-budakkan saja
Bagaikan boneka cinta

Berpijak pada bumi nyata
Bak meniti jambatan bara
Jalan yang mana harus kami lalui
Jalan yang lurus mereka halangi

Kerana kebangsawanan
Dan sandiwara mereka
Dua hati menjadi beku
Rela dilempar ke gurun debu

Walau apa hadapi bersama
Demi cinta
Cinta kita


Sebuah lagu yang indah dengan alunan muzik Jepun yang menenangkan. Suara Siti Nurhaliza pula merdu dan mendayu dalam menyampaikan lagu ini dengan cara lagu Jepun dinyanyikan. Lirik lagu yang indah dan sungguh bermakna ini menusuk ke qalbu hingga bercucuran air mata pada pagi-pagi begini.

Segalanya sudah lama berakhir antara kami namun dirinya masih tetap kukenang hingga ke detik ini. Meskipun dia bukan lelaki pertama yang aku suka atau sayangi bahkan dia juga bukan lelaki terakhir yang aku kenali dan kasihi, dia satu-satunya yang selalu bertalu-talu mengetuk pintu hati ini. Namun, ketukan itu hanyalah kenangan belaka. Impian semalam hanyalah mimpi belaka. 'Abang' tetap terunggul di hati. Meskipun sudah lebih daripada setahun kami tidak lagi berhubung dan kami telah saling bermaafan sebelum menoktahkan catatan perjalanan kami berdua... bagiku, ingatan terhadapnya tidak pernah bernokhtah. Dia lelaki paling baik yang pernah aku temui sepanjang hidupku.

Kini, sudah lebih daripada setahun aku menyendiri meskipun 'Abang' bukan lelaki terakhir kerana aku nyaris mendirikan rumahtangga dengan sepupu kawan baikku setelah hajat 'Abang' dan hasrat aku menemui jalan buntu setelah empat tahun menempuhi jalan berliku. Rupa-rupanya, jodohku juga bukan dengan Fir.

Aku masih dalam pengajian sebagai seorang mahasiswi. Usiaku yang sudah mencecah angka tiga sering bergendang kepadaku demi menyedarkanku untuk memikirkan tentang sebuah keluarga yang perlu aku bentuk. Lantas, aku sedar aku perlu melengkapkan diri dengan penuh kesediaan untuk menghadapi kemungkinan itu meskipun aku belum menemui calon penghuni yang mempunyai kunci kepada pintu hatiku.

Aku harus tabah dan teguh dalam meneruskan hidup tanpa 'Abang', juga tanpa Fir dan keluarganya yang cukup baik kepadaku. Aku hanya mampu bermohon dan berdoa agar Tuhan membuka pintu hatiku untuk seorang lelaki yang mempunyai kunci kepada pintu hatiku yang terkunci semenjak pemergian 'Abang'. Aku juga perlu bermohon dan berdoa agar Tuhan membuka jendela hati seorang lelaki untuk menyedari dan meyakini bahawa ada seorang wanita yang tidak sempurna diciptakan untuk menemaninya menyusuri dan menelusuri taman cinta.


'Jalan yang lurus mereka halangi...' adalah peristiwa pahit yang pernah ditempuhi dan pengalaman pahit itu seharusnya semakin meneguhkan jiwaku untuk sentiasa bersedia menghadapi pahit maung kehidupan.

No comments:

Post a Comment