Thursday, November 3, 2011

Modul Asas Pembudayaan Keusahawanan: Kumpulan Kami, Syarikat Kami

Pejam celik pejam celik, minggu kelapan dalam semester kelima akan berakhir esok. Meskipun kelas bagi modul Asas Pembudayaan Keusahawanan ditiadakan esok hari, gerak kerja kumpulan kami telah pun bermula. Bayangkan pada 7 Oktober 2011 iaitu Jumaat beberapa minggu yang lalu, kumpulan kami baru sahaja terbentuk dan kini gerak kerja 'test market' produk pertama iaitu 'brooch' telah dijalankan. Bahkan, aku tergerak untuk menaip sesuatu dalam blog ini angkara menyiapkan bahagian Pengenalan dan Tujuan untuk 'paperwork' kumpulan kami iaitu Rancangan Perniagaan kami. Terimbau kenangan mengusahakan syarikat Cenderawasih untuk modul Pemasaran Produk Seni bersama Kak K, Hafiz dan Khaidir semester lalu. Cenderawasih yang pernah kami usahakan bersama tinggal kenangan. Kini, aku dan ahli kumpulan yang baharu sedang mengusahakan syarikat yang lain. Suatu hari, kumpulan APK ini juga akan tinggal kenangan. Hiba hati ini memikirkan bahawa sesuatu yang diusahakan hari ini pasti akan menjadi kenangan pada esok hari dan hari-hari yang akan datang. :(

Alhamdulillah, kumpulan APK kali ini menemukan aku dengan ahli kumpulan baharu dan majoriti daripadanya adalah mereka-mereka yang pertama kali aku harus bekerjasama. Kalau dari Singapura, hanya kami berlima dan tentunya bukan pertama kali aku bekerjasama. Farha Salwa yang mudah dan murah senyuman adalah rakan seperjuangan dalam modul KO-K pada semester lalu. Lantas, bukan pertama kali kami bekerjasama. Namun dengan yang lain, inilah langkah permulaannya.

Wan Nur Hanani memang aku kenal sebelum ini apatah lagi kami sama-sama mengambil modul Bahasa Melayu Lisan pada semester lalu. Alhamdulillah, sejauh ini beliau mengambil berat tentang Rancangan Perniagaan memandangkan menurut beliau, kumpulan lain sudah pun menyiapkan Rancangan Perniagaan mereka. Aku faham kerisauannya memandangkan Kak K dan aku juga bertungkus lumus menyiapkan Rancangan Perniagaan untuk Cenderawasih yang perlu mengandungi maklumat yang penting dan rinci. Semoga sumbangan Wan Nur Hanani dapat melancarkan banyak urusan kerana tugas beliau sebagai Bendahari adalah tugas yang langsung tidak aku minati secara peribadi.

Wan Nur Nadiah memang aku kenal kerana kami sejabatan. Begitu juga dengan Waheda. Namun, inilah kali pertama kami sekumpulan. Kami bertiga akan menerajui Unit Modal dan Tajaan iaitu unit yang perlu memberi fokus untuk mengumpulkan dana sebelum hari kejadian. Semoga kami dapat berusaha dengan sebaik-baiknya, InsyaAllah.

Zulkifli yang sering aku usik dengan panggilan 'Farid Kamil' memang aku kenali apatah lagi kami sama-sama mengambil modul Pemasaran Produk Seni pada semester lalu. Beliau memang lucu dan selamba orangnya. Oleh sebab beliau selamba dan mampu berinteraksi dengan baik, kami memilihnya untuk menggerakkan Unit Promosi dan Pengiklanan bersama Sharifah dan Aisyah. Sesuailah dengan watak Sharifah dan Aisyah yang ramah dan 'happy-go-lucky'. Semoga mereka dapat bekerjasama dengan sebaik-baiknya, InsyaAllah.

Syafix merupakan ketua kumpulan kami sekaligus Pengarah bagi syarikat kami. Meskipun ini merupakan pengalaman pertama beliau dalam menerajui sebuah kumpulan dan beliau agak gementar, tentu ada hikmahnya mengapa beliau terpilih untuk mejadi pemimpin. Kadang kala ciri kepimpinan itu memang ada apatah lagi dalam kalangan lelaki tetapi peluang untuk memimpin itu yang tidak ada. InsyaAllah dengan beliau terlantik sebagai ketua kumpulan sekaligus Pengarah bagi syarikat kami, bakat kepimpinan beliau akan diasah, InsyaAllah. Semoga beliau diberi keyakinan diri dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab ini.

Nadiah Asmaq, Noor Nabilah, Noraini, Nornazirah dan Siti Zamzarina merupakan wajah-wajah yang aku kenali tetapi tidak pernah berinteraksi sebelum ini terutama sekali Noor Nabilah. Hanya melalui kumpulan ini, barulah aku ketahui nama Noor Nabilah dan Siti Zamzarina. Alhamdulillah, ruang dan peluang untuk kami saling mengenali dan berinteraksi bahkan bekerjasama tekah terbuka. Perkara seperti inilah yang perlu aku hargai kerana lapan bulan lagi, kami akan berpisah. Ciptalah kenangan bersama selagi diberi kesempatan dan masa. :)

Nur Khairiyyah telah aku minta untuk membantu Syafix sebagai Timbalan Pengarah bagi syarikat kami kerana aku yakin dengan potensinya untuk menggerakkan kumpulan. Beliau seseorang yang berdedikasi dan tegas. Ketegasan hati Nur Khairiyyah yang penting dalam 'product orientation' jika digandingkan dengan kelembutan hati Syafix yang penting dalam 'people orientation', aku percaya dapat mencipta keseimbangan untuk menerajui syarikat kami. Semoga mereka dapat menerajui kumpulan kami sekaligus syarikat kami dengan sebaik-baiknya, InsyaAllah.

Siti Norasdiah dan Bahiyuddin merupakan pelajar tahun dua dari Brunei. Sebelum ini, aku sempat berbual dengan Bahiyuddin sewaktu dalam perjalanan pulang dari 'meeting' OPKIM sebelum aku menarik diri. Meskipun tidak dapat bekerjasama dalam OPKIM, kami akan bekerjasama untuk APK. Manakala Siti pula merupakan kenalan baharu. Semoga kami dapat mempelajari lebih banyak perkara tentang Brunei Darussalam dan mencipta persahabatan Singapura-Brunei di samping persahabatan Malaysia-Singapura. :)

Fazli merupakan pelajar tahun dua dari Singapura. Sebelum ini, kami pernah berbual. Inilah pertama kali bekerjasama dengan Fazli iaitu mantan pegawai polis semasa di Singapura. Tentunya pengalaman bekerja sebelum ini mematangkan beliau dan pasti ada ilmu baharu yang boleh diperolehi daripada Fazli. Sejauh ini, beliau kerap memberi idea dan saranan. Semoga kami dapat sama-sama menggerakkan syarikat kami ini.

Oh ya, Nur Hakimah pula menjadi Setiausaha untuk kumpulan kami. Beliau memang pendiam tetapi setelah mengenalinya, beliau tidaklah sependiam yang disangka. Semoga sumbangan beliau sebagai Setiausaha akan melancarkan banyak urusan. Maklumlah, tugas seorang Setiausaha tentunya perlu menyiapkan banyak surat, minit, agenda dan sebagainya.

Kumpulan kami, syarikat kami sudah mempunyai nama kumpulan tetapi sejauh ini, biarlah rahsia. Biarlah Unit Promosi dan Pengiklanan yang terlebih dahulu tampil memperkenalkan kami kepada khalayak.

Sejujurnya, pada mulanya, aku keberatan untuk mengambil modul ini. Namun, Alhamdulillah, semangat kian membara walaupun tidak marak. Semoga aku mampu memberi komitmen berserta keikhlasan dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab dalam menggerakkan kumpulan dan syarikat kami. :)

No comments:

Post a Comment