Friday, November 30, 2012

7 bulan kemudian: Kejujuran menzahirkan kebenaran


Gambar ini dipetik menggunakan kamera telefon bimbit Nokia C6 ku pada Jumaat 20 April 2012.

Suatu perkara yang bersejarah telah berlaku pada tarikh tersebut.

Sejarah yang pedih untuk dikenang kerana telah menyebabkan aku berasa sedih.

Sejarah yang tidak pernah dipinta akan berlaku tetapi telah dijadualkan terjadi pada 20 April 2012 itu.

Namun, 7 bulan kemudian iaitu pada Selasa 27 November 2012, berlaku satu lagi peristiwa yang sangat berkait rapat dengan sejarah 20 April 2012.

Terlalu berkait rapat hingga aku termangu dalam ketakjuban kerana susun atur perkara demi perkara ini ternyata mempunyai kemanisan dalam kepahitan.

Aku akui aku bahagia apabila kejujuran hati dalam menyatakan rasa hati daripada dirinya sendiri bertandang tanpa dirancang.

Apatah lagi, rasa hati yang dikongsi itu adalah sesuatu yang tidak pernah diduga setelah aku terluka pada 20 April 2012 bahkan sebelum itu.

Walaupun luka telah pulih bersama aliran waktu yang berlalu, pernyataan jujur 7 bulan kemudian adalah nikmat untuk hati yang berbunga-bunga pada ketika itu hingga aku juga menyatakan rasa hatiku.

Mengimbas peristiwa 20 April 2012 apabila aku mendapat panggilan yang tidak diduga pada awal pagi yang memintaku ke APM, aku tanpa berfikir panjang dan tanpa berfikir dua tiga kali, terus bersiap-siap untuk memenuhi permintaan itu.

Bagai disambar petir, kemudian aku dimaklumkan tentang suatu perkara yang menduga perasaan namun perlu aku hadapi perkara pada waktu itu dengan senyuman di bibir.

Kejujurannya menzahirkan kebenaran yang pahit itu tetap perlu ditelan sama ada dalam keadaan aku bersedia mahupun tidak.

(Mungkin pada zahirnya aku tidak meminta untuk mengetahui duduk perkara tetapi persoalan demi persoalan yang bermain di fikiran sebelum ini sebenarnya telah terjawab dengan kejujurannya itu.)

Namun, tidak aku nafikan betapa kejujuran yang tidak kupinta itu menzahirkan kebenaran yang memilukan perasaan.

Hati remuk.

Jiwa berkecamuk.

Hanya Tuhan yang tahu betapa aku terluka hingga aku menghabiskan masa di Perpustakaan Utama untuk mengumpulkan kekuatan dan mengalihkan perhatian dengan melaksanakan tugasan Sosiolinguistik pada waktu itu.

Apabila aku pulang ke bilik di asrama, aku membisu tanpa bicara kerana perkara yang menduga perasaanku masih bermain-main di minda.

Aku masih ingat... Khairiyyah, teman sebilikku perasan akan sikapku yang tidak seperti biasa.

Kurang bercakap dan hilang ceria.

Puncanya adalah perkara itu...

Akhirnya, aku berkongsi jua dengan Khairiyyah tentang duduk perkara setelah semalaman sejak peristiwa itu (jika tidak silap), aku menjeruk perasaan dan menghadam maklumat yang disampaikan kepadaku.

Namun, 7 bulan kemudian...

Kejujuran telah menzahirkan kebenaran yang tidak pernah kuduga bertandang hingga aku tersenyum dalam kebahagiaan.

Terima kasih Tuhan.

Aku mengirim pesanan ringkas Whatsapp kepada Khairiyyah tentang perkara ini dengan menyatakan bahawa aku telah beroleh kebenaran yang tidak pernah aku ketahui sebelum ini daripada dirinya sendiri.

No comments:

Post a Comment