Monday, December 27, 2010

Bicara Kalbu & Fikrah: Dua Disemberku di Singapura (23 & 24 Disember 2010)

Khamis 23 Disember:

Jam 1 petang adalah appointment facial aku di Spa Jelita. Satu kejutan yang menggembirakan aku adalah Mahirah juga akan ke sana pada waktu yang sama.

Actually, dia call dan bertanya aku nak ke mana. Knowing where I was heading to, she asked me if they have ear candling treatment. Kalau-kalau Spa Jelita ada rawatan tu. I had no idea. So, she called Spa Jelita personally and made an appointment for her ear candling treatment. In the end, when she reached Spa Jelita, dia pun buat facial tapi untunglah dia. Sebab dia ambil rawatan facial yang sedang dipromosikan. $58 je. Good for her. I am so happy to see her and have our facial treatment together for the very first time.

Yang tak bestnya setelah selesai rawatan facial kami, Mahirah kena flu. :( Berkemungkinan pendingin hawa dalam bilik Spa Jelita terlalu sejuk atau barang kali sabun facial. Apa pun, kesian lihat Mahirah macam tu! It was last Friday, 17th December 2010, aku dan Adik Mail kena flu di Rumah Universiti. The feeling of having flu is so sick!

Kami lunch di Geylang and that was almost four o'clock. Lepas tu singgah Joo Chiat Complex. Last sekali singgah Darul Arqam. Then, kita pun pulang tapi aku tak pulang terus ke rumah. Singgah Bedok Regional Library. Tengah hari tadi sebelum ke Spa Jelita, aku pulangkan buku. Jadi, sekarang, aku rasa nak baca dan pinjam buku pulak.

Aku senang hati dapat bertemu dengan Mahirah. My sweet and kind girl friend. Kawan baiklah. Keadaan tak mengizinkan kita berlama-lama. Takpe. Next time, we shall spend more time together.

Jumaat 24 Disember:

Jam 3 petang. Meet up with Fir. He called yesterday when I was with Mahirah at Joo Chiat Complex. Dia ajak jumpa. Katanya, dia nak makan Mee Goreng di Restoran Segar. Memang pun Mee Goreng kat restoran tu sedap. Sedap sangat.

1 tahun yang lalu, Disember 2009. Kami pernah bertemu dan makan bersama di situ. Itulah kali terakhir kami di situ bersama. Setahun kemudian as in Disember 2010, kami bertemu sekali lagi. Setahun berlalu rasanya tidak seperti setahun. Setahun itu juga, kami membawa haluan masing-masing. Berpisah secara baik dan damai. Tarikh yang telah kami janjikan pada Oktober 2010 hanya tinggal kenangan. Pada enam bulan pertama tahun 2010, rasa bersalah, bingung, sedih, bimbang, cuak, takut selalu mengganggu fikiran. Hanya Tuhan sahaja yang tahu kehibaan yang dirasa. Rupa-rupanya meninggalkan seseorang dan menjadi pihak yang membuat keputusan untuk membatalkan rancangan murni membina sebuah keluarga adalah perkara yang perit.

Kalau dahulu, aku selalu beranggapan betapa orang yang meninggalkan kejam kerana tergamak melukai dan mengkhianati janji. Namun, apabila berlaku pada diri sendiri iaitu aku yang membuat keputusan membatalkan perancangan kami dan sekaligus menghampakan harapan keluarga, I felt so depressed. Tidak mampu berhadapan dengan ibu Fir, bapak Fir apatah lagi ahli keluarga yang lain terutama sekali Mami Tijah dan Uncle Mail. Sampai sekarang, aku punyai rasa gentar berhadapan dengan mereka. Tak kuat untuk berhadapan dengan mereka. Tak kuat atau takut? Kedua-duanya. I felt like I am a coward and I owe them an apology. However............ I tried what I could even the littlest thing.

Fir pulangkan DVD Perempuan Berkalung Sorban & Syahadat Cinta serta DVD Upin & Ipin yang pernah aku pinjamkan lebih setahun yang lalu. Agak penghujung tahun 2009.

Fir ajak ke Bedok Point dan kami duduk minum air di Pastamania since kami dah kenyang makan di Restoran Segar. Di Pastamania, kita main game Rapid Fire. He initiated the game and it seems that he insisted on us playing that game. OK. Baiklah. Aku setuju. Lagipun sekali-sekala jumpa. Kalau dulu, sebagai 'teman istimewa' dan sekarang, sebagai 'teman biasa' sahaja, meskipun tidak sebagai 'teman hidup', I thought why not. So, we came up with 7 questions for each other.

From the game, at least I know that he is moving on. I guess so since he told me that he was seeing a Chinese girl and her mum knew about it. Aku rasa lega sikit. Lega pasal apa ya? Lega sebab aku rasa Fir seems to be able to cope with our relationship yang tak menjadi. And from the game, he also know that I am still not attached to anyone. I think the fact that we can be frank with each other and be friends is good enough for me. He is still definitely a good friend and a good brother.

Hampir jam 6, aku dan dia pun berganjak dari Pastamania. Aku beli bebola ikan dari Old Chang Kee dan berjalan di tepi jalan raya dengan Fir. Selepas trafik dan selesai makan bebola ikan, aku pun naik teksi.

Bertemu dengan Adik Mail dan calon isterinya ke Wedding Expo seperti yang dijanjikan.

Ronda-ronda Wedding Expo dan aku tertarik dengan klip video pasangan pengantin yang dipaparkan. Lucu. Aku memang minat videografi tapi klip tu sebenarnya bukan menarik tetapi melucukan. Klip-klip yang lain pun lucu. Seperti biasa, aku ni suka ketawa. Aku beritahu Mail apa yang aku tonton dan kami tontoni klip video tu. A guy from their production who was seated turned around to look at us. He is none other than Rifaah.

Seconds later, one of the people from that wedding production approached us and blablablabla. He is none other than Rayhul. Actually, I find their wedding montage unique, light-hearted and humorous. Mail likes the concept too. So does his wife-to-be.

In the end, penat-penat ronda Wedding Expo tu cari pelamin, dekorasi dewan, pakaian pengantin, catering dsb.......... yang Adik Mail dan calon isterinya sangat tertarik adalah video montage tu cos mereka like the idea of having to build up a storyboard and a storyline for 15 minutes of their pre-wedding video montage of how they first know each other plus an MTV lah gitu. Ahakz.

The wedding production company tu actually artis local kita yang punya. Kumpulan 2D. The one yang approached us is the quiet guitarist from 2D while the one seated is the lead singer. Ahakz. "Cenderawasih burung kayangan. Tuanku putih kilau keemasan."

No comments:

Post a Comment