Tuesday, January 3, 2012

Penelope Brown dan Stephen Levinson

Langsung tidak masuk akal.

Itulah tanggapanku.

Model Brown dan Levinson dalam memperjelaskan prinsip kesantunan yang aku baca ternyata mengaburkan minda.

Lantas, aku lungsuri internet untuk mendapatkan maklumat yang diharap-harapkan dapat menjelaskan minda yang kekaburan.

Sesuatu yang menarik aku perolehi ialah nama penuh Brown dan Levinson iaitu Penelope Brown dan Stephen Levinson.

Brown dan Levinson telah membahagikan air muka kepada dua iaitu air muka positif (positive face) dan air muka negatif (negative face).

Secara ringkas, air muka positif merujuk kepada keinginan untuk dipandang mulia manakala air muka negatif merujuk kepada kemahuan untuk tidak dihalang tindakan.

Contoh menarik yang mudah difahami boleh diikuti dalam blog berikut

http://dhiah.com/jangan-drop-my-water-face-laa/

InsyaAllah, aku akan mencari maklumat lagi tentang Model Brown dan Levinson ini.

Mungkin malam nanti memandangkan aku harus bersiap sedia sekarang untuk menempuh dan merempuh peperiksaan APK yang akan berlangsung pada jam 8.30 pagi.

Sampai di sini sahaja.

Salam perkenalan kepada Penelope Brown dan Stephen Levinson. :)

2 comments:

  1. Assaluamalaikum, am fadly from indonesia, english department student. i like linguistic, i hope we can share the idea each other,.. nice to read this blog. welcome to know mr brown and levinson. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Sulfadi Marda. What a unique name you have? How did you come across my blog anyway. Let's share anything about knowledge....

      Delete