Saturday, January 8, 2011

Bicara Kalbu & Fikrah: Mail Mahu Kahwin

Ahad 26 Disember 2010:

Alhamdulillah. Melihat wajah gembira dan puas hati Adik Mail and his wife to-be clinched a deal with Bizkode for his wedding video and montage sekaligus menggembirakan dan memuaskan hatiku. Layanan atau khidmat Bizkode since the first day we met them at the Wedding Fair (Singapore Expo) last Friday was commendable. Mereka mesra pelangggan, memahami dan menghargai. Sejauh ini, nampak keikhlasan dalam memberikan khidmat yang profesional dan terbaik. I sensed their genuineness and humbleness. Both Adik Mail and his wife to-be were in great delight with the deal and more, they are in excitement plotting the storyline for their wedding video montage.

Alhamdulillah, I am happy for them. Adikku akan berkahwin. :)

'Mail Mahu Kahwin' sebenarnya adalah tajuk novel Muhammad Ariff Ahmad. Anwar selalu usik Mail dengan kata-kata "Mail Mahu Kahwin" when I told him about Adik Mail getting married.







Rabu 29 Disember 2010:

Innalillahiwainnailaihirojiun. Aku tak nampak tragedi yang menimpa seorang penunggang motosikal sewaktu kami sedang melintas jalan raya di trafik tu menuju bangunan Grand Link Square. Apabila aku memandang ke sebelah kanan di hadapan tu, penunggang motosikal tu dah tertiarap tak bermaya di atas jalan raya tu. Adik Mail's wife to-be yang trauma kerana dia nampak segala-galanya tentang bagaimana penunggang motosikal tu hilang kawalan dan tercampak daripada motosikalnya. Terkejut dan takut. Itulah perasaan Adik Mail's wife to be.

Kami bertemu jam 3 petang di Geylang kerana Adik Mail's wife to-be nak cari pakaian pernikahan dan persandingan mereka tapi memandangkan Adik Mail's wife to-be dalam kelaparan, kami ke Restoran Hajah Maimunah. Aku hanya minum tek tarik secawan. Sedapnya kena teh tarik!

Sejauh ini, Butik Salmah Manap dan Butik Bella saja yang menawarkan khidmat sewaan busana pengantin memandangkan Adik Mail's wife to-be sudah pun mempunyai seorang juruandam. Istilah 'mak andam' kedengaran sungguh lapuk. Hehehehe. Lagipun, konsep 'mak andam' pun dah lenyap pada zaman sekarang. 'Mak andam' zaman dahulu garang giler. Dengar-dengar, kalau pengantin perempuan mengerling manja atau mentel ke arah pengantin lelaki, 'mak andam' zaman dahulu akan mencubit pengantin perempuan tu. Macam mak tiri. Ahakz. Lagipun, 'mak andam' zaman dahulu banyak mengamalkan pantang larang dan adat istiadat Melayu yang berkaitan dengan andaman. Tugas dan peranan 'mak andam' dan 'juru andam' ternyata berbeza. Kajian tentang ini harus dilakukan kerana menarik lah kalau kita dapat lihat persamaan, perbezaan dan perubahan yang berlaku.

Kalau lebih stylish lah konon, istilah 'make up artist' lebih digemari. Alahai. Mana punya artist lah!

Cuma satu pesanan Ustazah Kamariah, seorang pengantin perempuan haram berandam dengan juru andam yang tidak sekaum. Maksudnya, seorang pengantin wanita hanya layak diandam dengan wanita dan bukan lelaki yang bukan muhrim apatah lagi 'pretty boys' iaitu cakap kasarnya, pondan. (Personally, my heart goes for golongan yang sebegini kerana mereka adalah ciptaan Allah yang tidak harus diketepikan dan dipandang hina oleh masyarakat) Kita boleh mengambil ilmu daripada mereka tetapi bukan khidmat mereka memandangkan seorang juru andam perlu menyentuh muka pengantin perempuan sewaktu mengandam apatah lagi ketika pengantin perempuan perlu berbusana dan sebagainya. So, the bottom line is, pilihlah juru andam yang sama wanita dengan kita pada hari kita menjadi ratu sehari sekalipun khidmat juru andam yang bukan perempuan jauh lebih baik dan profesional.

Alhamdulillah, di Grand Link Square, aku temui Butik Maniq to my surprise, yang suatu masa dahulu bertempat di Tanjong Katong Complex. Urusan aku dengan mereka pada tahun 2007 belum selesai memandangkan aku menghilangkan diri dengan kain lace manik di tangan mereka untuk dijahit dan apabila aku cuba menghubungi mereka, butik mereka di Tanjong Katong Complex sudah tutup. Alhamdulillah, bertemu juga setelah tidak kesampaian mencari mereka. Meskipun butik asal mereka sudah ditutup, sekurang-kurangnya aku tahu bahawa bisnes mereka berjalan terus. Hanya berpindah tempat rupa-rupanya.

Adik Mail's wife to-be turut meninjau-ninjau cincin di beberapa buah kedai barang kemas. Memilih cincin pilihan yang akan disarungkan ke jarinya. Aku pun sibuk try cincin walaupun I am not-a-cincin-person. Hehehehehe. Maksudnya, aku tak pakai sangat cincin. Lebih suka pakai gelang berwarna-warni yang sepadan dengan warna baju.

Alhamdulillah, a well-spent time with Adik Mail's wife to be. We exchanged many stories. Girls' talk lah gitu. Gossip about Mail. Well.... from his sister's point of view and that is me as well as his once-upon-a-time schoolmate, classmate, girl friend and wife to-be.

As much as I love my brother, I love his wife to-be too and I am truly happy for them. So much so that when Adik Mail's wife to-be told me that lagu yang berkumandang dalam Restoran Hajah Maimunah tu adalah lagu yang Adik Mail tujukan untuk dia, aku tersentuh dan air mata bergenang. Lagu 'Kekasih Gelapku'. Secret admirer gitu lah. Huhuhuhuhu.

Adik Mail seorang lelaki yang ada masalah rendah diri. (Now, he is getting better with his self- confidence.) Atas sebab itu, dia merahsiakan perasaan cintanya untuk beberapa tahun hinggalah perasaan yang terpendam itu terpadam dengan sendiri. Namun, Adik Mail sejauh yang aku kenali adalah insan yang ikhlas dan rendah hati. Cuma satu kekurangan dia. QUICK TEMPERED! Tu tak boleh tahan. Cepat mengamuk tapi cepat pulak sejuk. Dia kadang-kadang tersinggung dan terluka tetapi dia bukan insan perajuk dan pendendam. Keikhlasan dan kerendahan hatinya mengkagumkan aku. Nama Ismail yang diberikan kepadanya oleh seorang pakcik dari sebelah ibuku ketika dia seorang bayi adalah harapan agar akhlaknya sesempurna Nabi Ismail. Adikku mungkin tidak sempurna tetapi keikhlasan dan kerendahan hatinya aku kagumi.

Adikku akan bernikah. Adikku yang aku sayang akan berkahwin. Adikku yang pernah menangis bersama-samaku akan berumahtangga. Semoga Allah melindungi dan membimbing engkau yang kelak akan menjadi seorang ketua keluarga mahligai rumahtanggamu.

Air mataku pun tengah bergenang ni. Air mata keterharuan. :")

Mail Mahu Kahwin!

(Gambar bersumber dari http://farm2.static.flickr.com/1024/754611373_f4f81a1dfa.jpg)

No comments:

Post a Comment