Wednesday, January 19, 2011

Nak Citer Ni: Sesi pertemuan dengan TNC jadi sesi mencipta pembayang pantun

Aku turun kerana Khairiyyah memaklumkan bahawa ada pertemuan dengan TNC di dewan.

Aku perlu menyambut seruan alam terlebih dahulu dan meminta Khairiyyah dan Masyitah ke dewan tanpaku.

Setibanya di dewan, Noreen di hadapan pintu.

Bersalaman .

She told me that the session started 15 minutes ago.

Huhuhuhu.

There is no seats left for me.

I have to stand at the back.

Few minutes later, aku keluar dewan.

Beli air kotak Ribena dan Milo.

Pesan roti telur sebungkus.

Salam Shidah and the gang.

Gurau-gurau dengan Shidah.

Dah lama tak nampak dia.

Tiba-tiba namaku dipanggil.

Jamilah dan Salam rupa-rupanya.

Mereka minta aku ciptakan pembayang pantun untuk mereka memandangkan esok mereka ada program seminar di API.

Salam jadi pengerusi.

Jadi dia perlu serangkap pantun untuk tutup majlis.

Ahakz. Best jugak! Jom layan.

So, dengan Microsoft Word pada laptop Salam, aku pun cuba-cuba cipta pantun.

First pembayang pantun, kena reject.

Second pembayang pantun, pun kena reject.

Third pembayang pantun, baru tak kena reject.

So, semata-mata turun nak ikut sesi pertemuan dengan TNC jadi sesi mencipta pembayang pantun di kantin pulak.

Actually, it does stimulate thinking and creativity.

Si Jamilah siap tanya, "Kak, burung kenari memang terbang sekawan ke?"

Aduhai, manalah Kak Noi tahu!

Tapi pertanyaan si Jamilah menunjukkan kepekaan dia kepada alam burung.

Ya lah, kalau nak cipta pantun sekalipun biarlah menggambarkan fenomena alam yang sebenar cos my first two lines are as such:

'Terbang tinggi si burung helang
Terbang sekawan burung kenari'

Pembayang pantun tu kena reject.

In the end, pembayang pantun ni yang diterima:

'Terbang tinggi si burung helang
Merentas terik cahya mentari'

Aku bukan orang sastera tapi sebagai orang Melayu, suka pantun dan berpantun tetapi tak pandai.

Walaupun sekadar cipta pembayang pantun, seronok jugak rasanya!

:)

Ahakz. Best!

Naik atas, makan roti telur dengan sos cili.

Kenyang pun kenyang.

Hati pun seronok walaupun sekadar mencipta pembayang pantun meskipun tujuan utama aku turun adalah menghadiri sesi pertemuan dengan TNC di dewan.

:)

No comments:

Post a Comment